Zimné pneumatiky

Máte dve možnosti, buď si na zimu kúpite celoročné pneumatiky, ktoré sú kompromisom na celý rok, alebo uprednostníte pneumatiky určené vyložene na jazdenie v zimnom období. Zimné pneumatiky si hravo poradia s blatom, snehom, zamrznutou vozovkou a všetkými nepriaznivými podmienkami, ktoré so sebou prináša zima. A ak si trúfate, je tu aj tretia alternatíva, a môžete jazdiť aj v zime na letných pneumatikách. Čo Vám však určite neodporúčame. Používaním letných pneumatík v období, kedy by ste mali používať zimné pneumatiky ohrozujete jednak seba, všetkých účastníkov cestnej premávky, a takisto znižujete životnosť pneumatiky. Tým, že sa rozhodnete neinvestovať do zimných pneumatík, určite neušetríte. Ak sa vám nechce míňať príliš veľa peňazí a energie prezúvaním pneumatík, kúpte si celoročné pneumatiky. Používanie nevhodných pneumatík takisto zvyšuje spotrebu, takže s tým, že ušetríte sa rovno rozlúčte, bude to skôr naopak.

Čo je na zimných pneumatikách iné ako na letných?

Zimné pneumatiky majú zásadne iný plášť ako letné pneumatiky. Plášť zimnej pneumatiky má po celom svojom povrchu lamely alebo inak povedané drážky, či takzvaný dezén. Pre zimnú pneumatiku je štandardná hĺbka dezénu najmenej 3-4 mm. Pritom celoročné pneumatiky sú kompromisom, ktorého plášť pokrývajú lamely len kde tu.

Zimné pneumatiky sa líšia takisto materiálovým riešením. Sú vyrobené z oveľa priliehavejšieho materiálu ako tie letné. Z materiálu, ktorý pri nižšej teplote nestvrdne, takže je stále schopný vyrovnať sa  s nárokmi, ktoré sú na neho kladené zamrznutou vozovkou a chladnejším počasím.

Zimné pneumatiky a ich vlastnosti

  • zimné pneumatiky sú svojou štruktúrou designované na jazdu po zamrznutej, zasneženej či zľadovatenej ceste. Najvýraznejšími vlastnosťami sú výborná priľnavosť a záber, čo je práve vďaka mäkkým zmesiam a špeciálne členitému dezénu. Tie umožňujú, že vozidlo sa dokáže ľahšie zachytiť na povrchu vozovky, nestráca ovládateľnosti a aj brzdná dráha a záber sú optimálne.
  • zimné pneumatiky sú určené pre teploty pod 7 stupňov Celzia. Letné pneumatiky pri takýchto teplotách strácajú elasticitu a tvrdnú, čím sa predlžuje brzdná dráha. Vlastnosti, ktoré pri zimných pneumatikách očakávame, sa dosahujú pridávaním Siliky (plnivo na báze oxidu kremičitého, ktorý nahrádza sadze). Pneumatiky s jej vysokým obsahom tvrdnú pri oveľa nižších teplotách (- 30 stupňov Celzia), čím sú ideálne práve v zimných podmienkach.  

Na široko uznávanej wikipedii http://sk.wikipedia.org/wiki/Pneumatika  je plášť pneumatiky hlavným styčným bodom povrchu vozovky a auta, ktorý je zásadný pre kvalitnú a bezproblémovú jazdu. Preto pochopiteľne „na pneumatike záleží“. Jej poslaním je totiž prenášať sily medzi vozidlom a cestným povrchom.